Kunta & politiikka

Upplands Väsbyn kunta kuuluu suomen kielen hallintoalueeseen. Suomen kielellä ja ruotsinsuomalaisella kulttuurilla on näin ollen vahvistettu suoja kunnassamme.

Voit käyttää suomea ollessasi yhteydessä kuntaan, ja sinulla on myös oikeus saada vastaus suomeksi niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Kunta tarjoaa esikoulua ja vanhustenhuoltoa suomeksi. Ruotsinsuomalainen kulttuuri ja suomen kieli näkyy kunnan kulttuuritarjonnassa. Ruotsinsuomalaisten neuvonpitojen myötä kuntalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa kunnan vähemmistötyöhön.

Tältä suomenkieliseltä sivustolta löydät osan ruotsinkielisen sivuston teksteistä.

Väsby Direkt on ovesi koko kuntaan

Vastaamme kysymyksiisi tai ohjaamme sinut oikealle henkilölle. Apua saa myös suomeksi.

Aukioloajat

maanantai–keskiviikko 8.00–17.00
torstai 8.00–18.00
perjantai 8.00–15.15

Käyntiosoite: Dragonvägen 86.

Mahdollisuus vaikuttaa

Vähemmistölain mukaan Upplands Väsbyn kunnalla on velvollisuus antaa kansallisten vähemmistöjen vaikuttaa itseään koskeviin kysymyksiin. Kunta käy säännöllisesti neuvonpitoa ruotsinsuomalaisten ja romanien kanssa.

Neuvonpitoryhmien puheenjohtajina toimivat vastuulliset poliitikot ja muina jäseninä on paikallisten yhdistysten ja muiden toimijoiden edustajia, poliitikkoja ja kunnan edustajia.

Neuvonpitojen tarkoituksena on nostaa vähemmistökysymykset esille päätösprosessien varhaisessa vaiheessa ja saada ne osaksi kunnan normaalia toimintaa. Erityisen tärkeitä alueita ovat esikoulu, vanhustenhuolto, kieli ja kulttuuri.

Myös kaikille avoimia neuvonpitoja voidaan järjestää.
Neuvonpitojen muistiinpanot ovat julkisia asiakirjoja, ja ne voi pyytää Väsby Direktistä.

Ruotsinsuomalaisen neuvonpitoryhmän muistiinpanot
Linkki toiselle sivustolle.

Luottamushenkilörekisteri

Jos haluat ottaa yhteyttä neuvonpitoryhmään, löydät yhteystiedot luottamushenkilörekisteristä.

Avustusta ruotsinsuomalaiseen toimintaan

Upplands Väsbyn kunta voi myöntää avustusta kunnan alueella toimiville

• yhdistyksille
  • yrityksille
  • yksityisille toimijoille

jotka tukevat ruotsinsuomalaisten oikeuksia tai suomen kielen asemaa. Hakemus tehdään kunnan suuntaviivojen mukaan. Ne sisältävät myös tietoa siitä, miten hakemus tehdään.
Suuntaviivat avustuksen anomiseen (ruotsiksi) Pdf, 316 kB.

Sidan på svenska

Senast uppdaterad: 15 helmikuuta 2024