De kombinerar gymnasiet med simkarriär

Ivar, Julia, Marcus, och Matilda går alla på inriktningen NIU (Nationella idrottsutbildningar) inom simning. Här får de möjlighet att satsa på både skolan och simningen.

Ivar Simonsson, Julia Björkén, Marcus Johnsson och Matilda Pfeiff går NIU-inriktning, simning, på VNG.

Ivar Simonsson, Julia Björkén, Marcus Johnsson och Matilda Pfeiff går NIU-inriktningen, simning, på VNG.

Ivar Simonsson, Julia Björkén, Marcus Johnsson och Matilda Pfeiff älskar att simma! De och deras klasskamrater har genom upplägget med Nationella idrottsutbildningar (NIU) och samarbetet mellan VNG och Väsby Simsällskap (VSS) möjlighet att kombinera både gymnasieutbildning och samtidigt satsa på sin simkarriär.

Med utrymme för många träningstimmar under veckan läggs skolschemat för att de ska få ut så mycket som möjligt av både simningen och skolan under dagen. Det upplägget gör att de har mer tid på kvällarna för studier och att umgås med vänner och familjen. De flesta helger är de upptagna med simtävlingar eller extraträningar.

Ivar bor i Sigtuna och tävlar för VSS (Väsby simsällskap). På VNG läser han naturprogrammet. Marcus bor i Uppsala och tävlar för SSS (Sala simsällskap), han läser teknikprogrammet. Både Julia och Matilda bor i Väsby och tävlar även dom för VSS. Julia läser på naturprogrammet inriktning natur och Matilda läser naturprogrammet med inriktning samhälle.

Det finns superbra och kompetenta lärare på skolan och de stöttar oss om vi behöver mer hjälp eller om man ligger före, då får man extrauppgifter. Maten är väldigt bra på skolan, vilket är viktigt då vi tränar så många pass i veckan. VSS har simtränare som själva varit duktiga och framgångsrika inom simning. De hjälper oss med detaljer och teknik i kombination med bra disciplin, berättar Ivar, Julia, Marcus och Matilda.

Senast uppdaterad: 21 januari 2019