• Startsida
  • / Skolbarn i Väsby visar vägen för en grönare framtid

Skolbarn i Väsby visar vägen för en grönare framtid

Under hösten har alla elever i årskurs 2-5 kunnat se en kretsloppsteater. Sedan har barnen fått skapa sina egna ekolöften. Besök utställningen "Mitt ekolöfte" fram till 14 februari på biblioteket.

Bild tagen från invigningen av utställningen "Mitt ekolöfte". På bilden syns skärmväggar med flera ekolöften som barnen har skrivit.

Under höstterminen har kommunens kretsloppsenhet erbjudit alla barn i årskurs 2-5 att se en Kretsloppsteater. Det är en interaktiv workshop om återvinning och återbruk. Barnen har efteråt fått skriva sina egna ekolöften. Några av barnens löften är:

"Jag ska börja köpa begagnat, åka kollektivt och tänka på vad jag slenger!"

"Jag ska inte slenga jins! Jag ska köpa på second hand!"

"Jag ska sy om kläder, ge bort saker till andra, använda mindre plast och återvinna".

Dessa löften har samlats in och ställs nu ut i biblioteket mellan 30 januari och 14 februari.

Kretslopp och hållbar utveckling

Projektet har skapats i samarbete med Teater & Dramaskolan som har lång erfarenhet av att använda drama som en pedagogisk metod. Syftet är att barnen ska få en förståelse för kretslopp och hållbar utveckling.

Den 30 januari invigdes utställningen "Mitt ekolöfte" på biblioteket där eleverna och flera representanter från kommunen var på plats för att prata om projektet och kommunens miljöarbete inom temat kretslopp.

Föreställningen kommer erbjudas även under 2024.

Senast uppdaterad: 8 februari 2024