• Startsida
  • / Drömvinst för teknikelever på Väsby Nya Gymnasium

Drömvinst för teknikelever på Väsby Nya Gymnasium

Tävlingen #Hackyourworld har hållits sedan 2016 och Väsby Nya Gymnasium har varit med från början. I januari tog fem teknikelever äntligen hem storvinsten.

Sex elever och en lärare i Väsby Nya Gymnasiums lokaler

Tävlingen heter #Hackyourworld och anordnas av IBM, Eriksson och Drivhuset för att få kontakt med duktiga ungdomar. Uppgiften i årets tävling var att hitta en teknisk lösning till något av FN:s 17 globala mål inom Agenda 2030. Eleverna valde mål 16, att arbeta för fredliga och inkluderande samhällen.

Vad blev ert bidrag i tävlingen?

– Vi tog fram en app som kan hjälpa människor med lässvårigheter att läsa instruktioner och recept. I programmeringen instruerade vi appen att täcka över instruktionen som man inte använder just nu. Då blir det enklare att koncentrera sig på ett steg i taget, berättar Clara Elgebrandt.

I tävlingen kan man vinna pris i fem olika kategorier där det största är priset Totalvinnare, eftersom det innebär att man har utmärkt sig inom alla kategorier. Det är totalvinnare som eleverna från Väsby är.

– Vi trodde aldrig att vi skulle vinna, för vår idé kändes så liten och simpel jämfört med alla andras. Men vi landade snabbt i att göra något för personer med dyslexi och lässvårigheter, eftersom en av oss har dyslexi, säger Marcus von Heijne.

Använder kunskaper från skolan

Av det ni har lärt er på skolan hittills, vad har ni haft mest hjälp av i tävlingen?

– Självklart att programmera, men också att några av oss har läst retorik. För det hade vi nytta av när vi skulle pitcha hela idéen för juryn! säger Emil Vestin.

Ali Bozorg Panah är läraren som har stöttat eleverna från början.

– Jag har anmält elever från vår skola till tävlingen sen 2016, men i år är det första gången som vi vinner. Både jag och hela gymnasieskolan är så stolta över eleverna, säger han.

Kort om tävlingen

Tävlingen består av tre delar. En Bootcamp där eleverna fem dagar innan tävlingen får stöd med sina idéer, därefter är det planering och presentation på tävlingsdagen. I år vann teknikeleverna priset Totalvinnare 2024.

Tävlingens beskrivning av priset Totalvinnare är: Priset tilldelas det lag som har utmärkt sig mest över alla kriterier, inklusive teknisk prestation, kreativitet, användbarhet och presentation. Detta lag har visat enastående förmåga att lösa problem, tänka utanför boxen och leverera en imponerande produkt eller lösning.

Senast uppdaterad: 1 mars 2024