• Startsida
  • / Kommunens trygghetsfältare kommer vara där ungdomarna är

Kommunens trygghetsfältare kommer vara där ungdomarna är

I dag 25 mars börjar arbetet ute på fältet för kommunens nya trygghetsfältare Mansoor, Fatma, Malin och Amir.

De fyra trygghetsfältarna Mansoor, Fatma, Malin och Amir står tillsammans vid en vägg.

Trygghetsfältarna Mansoor, Fatma, Malin och Amir.

Trygghetsfältarna kommer vara där ungdomarna är, till exempel i skolkorridorer, på fritidsgårdar, i centrum, vid Max i Bredden, på Bollstanäs IP och vid Kairobadet. De kommer också samarbeta med skolor, fritidsgårdar och andra aktörer.

Vi vill vara de trygga vuxna som vi tror behövs för att skapa trygghet bland ungdomar. För att skapa relationer behöver man träffa ungdomarna fler än en gång. Och den tiden, möjligheten och tålamodet har vi, säger Malin.

Ny inriktning för det brottsförebyggande arbetet

Ett av trygghetsfältarnas huvuduppdrag är att arbeta för att minska kriminaliteten och öka tryggheten bland ungdomar i Upplands Väsby. Uppdraget handlar om att vara på plats där ungdomar är, skapa relationer med dem och att lotsa till rätt hjälp och stöd. Helt enkelt att vara trygga vuxna på plats.

Vår förhoppning är att trygghetsfältarna ska hjälpa oss att få en bättre och mer träffsäker lägesbild. Vi behöver snabbare upptäcka trender bland unga för att snabbt kunna möta de behov som uppstår, säger Francisca Samuelsson, brottsförebyggande strateg på Upplands Väsby kommun.

Som vårdnadshavare eller ungdom kan du kontakta trygghetsfältarna för att prata och få stöd.

Som verksamhet i Väsby kan du kontakta dem för att samarbeta för ett tryggt Väsby.

Lär känna Malin, Mansoor, Fatma och Amir och följ deras arbete på Instagram.
Instagramkonto @tryggivasby Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 25 mars 2024