Möt Lukas som går idrottsinriktningen innebandy

Lukas går första året på teknikprogrammet med idrottsinriktningen innebandy. Han valde skolan för att han hört mycket positivt om den och för att han kunde kombinera sina studier med innebandyn.

Porträttbild av Lukas.

Lukas

Jag har spelat innebandy i 13 år och vill fortsätta utvecklas för att kunna satsa ännu mer. Mitt mål är att kunna spela innebandy på elitnivå, säger Lukas.

Lukas berättar att han känner att han utvecklat sin spelförståelse och teknik en hel del under kort tid. Han tror att det beror på ett bra upplägg och engagerade idrottslärare.

Nu har jag kommit in i att varva träning med mina studier så ser jag bara möjligheter att fortsätta utvecklas som innebandyspelare, säger han.

Lärarna på skolan är förstående och lätta att prata med. På skolan är inställningen att man hjälper och stöttar varandra berättar Lukas.

Det är en väldigt bra och trevligt stämning bland oss elever, säger Lukas.

Innebandy är en lokal idrottsutbildning på Väsby Nya Gymnasium. Skolan erbjuder både lokala och nationella idrottsinriktningar. De lokala inriktningarna är innebandy, hockey och fotboll. Skolans två nationella inriktningar är simning och triathlon. På skolan finns en multihall och ett välutrustat gym. Efter morgonträningen erbjuds frukost innan skoldagen börjar.

Senast uppdaterad: 19 april 2023