Inför ert besök

Om vad som kan vara bra att tänka på för att besöket ska bli så lyckat som möjligt.

Klädtips vid utedagar

Att ha rätt kläder på sig är en förutsättning för att utedagarna ska bli lyckade för varje elev. Därför kommer här tips som ni gärna får vidarebefordra till vårdnadshavare.

Lager 1 är lager på lagerprincipens grund. Ett underställ och strumpor/sockor av ull är varmast! Det värmer gott och det värmer framförallt även när det blir lite svettigt av alla lekar! Syntetunderställ är också bra men inte riktigt lika varma som ull, så dessa kan vara att föredra under höst och vår.

Bomull är i alla fall något som bör undvikas! Ett bomullslager underst blir väldigt kallt när det blir fuktigt!

Lager 2 är lager på lagerprincipens värmande mellanlager som varieras beroende på hur varmt eller kallt det är ute. Det kan vara en tunnare syntettröja, en tjock fleecetröja eller den där varma ylletröjan som mormor har stickat.

Lager 3 är lager på lagerprincipens skyddande skal. Ytterst ska barnet ha ett vind- och vattentätt lager som skyddar mot både nederbörd och kall blåst.

Och såklart passande mössa, vantar och skor! Ett par extravantar i ryggsäcken är lätt att bära och kan göra stor nytta.

Fika/mellanmål/lunch

Mätta barn är glada barn! Vi ser gärna att skolan tar med mellanmål/lunch till alla elever, för att det ska bli så likvärdigt för eleverna som möjligt. Fundera också över förpackningsval! Sådant som kan tas med tillbaka och diskas är såklart bättre än engångsförpackningar.

Vid kallt väder är det gott med varm dryck i termos, och vid varmt väder fungerar termosen lika bra för att hålla drycken kyld. Vatten i lättöppnad (och lättillgänglig) flaska är också viktigt för en lyckad utedag!

Medföljande pedagogers ansvar

• Medföljande pedagoger har huvudansvaret för eleverna, ni känner eleverna bäst och vet deras förutsättningar. Det är en viktig del av ansvaret, du hjälper de elever som behöver stöd och ser till att hålla ordning om behov uppstår.
  • Ni tar med och kan använda eventuell särskild sjukvårdsutrustning för elever med behov av sådan, samt har kontaktuppgifter till målsman. Naturskolan har med första hjälpen-väska.
  • Ta chansen att delta i övningarna och prata med eleverna! Reflektera gärna över elevernas roller och om de fungerar annorlunda i utomhusmiljön än i klassrummet.
  • Fundera över vad ni kan ta med er och arbeta vidare med i skolan, vilka delar känns viktiga att reflektera över och bearbeta när ni kommer tillbaka till skolan?
  • Mejla oss gärna och berätta om och isåfall hur ni har jobbat vidare med temat efter vår träff eller om ni har övrig feedback.
Senast uppdaterad: 16 november 2023