Väsby vässar servicen till näringslivet
Lokala företagare som är i kontakt med kommunen ska få bättre service och bemötande. I vår vidareutbildas samtliga kommunala tjänstepersoner som har kontakt med näringslivet.
Starten för utbildningssatsningen sker den här veckan då representanter för Svenskt Näringsliv besöker Upplands Väsby. De håller en föreläsning för tjänstepersoner om hur de kan stärka företagsklimatet genom att utveckla kvaliteten vad gäller service och bemötande.
För Upplands Väsby kommun är det viktigt med ett starkt näringsliv som bidrar till att skapa arbetstillfällen, en levande kommun och en starkare välfärd. Genom en prioriterad satsning på bemötande och god service kan kommunens anställda vara med och stärka företagsklimatet, säger kommunstyrelsens ordförande Mathias Bohman (S).
Ger bättre förutsättningar
Undersökningar bland företagare i landet visar att bristande service från hemkommunen kan försvåra företags möjligheter att växa. Till exempel kan kommunen bli bättre på att ge stöd till näringslivet att tolka lagar och myndighetsregler. Det kan också handla om att ha en god kommunikation i samband med tillstånds- och tillsynsärenden, som är den vanligaste kontakten en företagare har med sin kommun.
Obligatorisk utbildning
Vårens utbildning är obligatorisk för alla medarbetare och chefer som möter företagare vid kontakt med bygg- och miljökontoret, kontoret för samhällsbyggnad och kommunledningskontoret. Kursen innehåller både teori och praktiska övningar med fokus på kommunikation och bemötande. Det handlar också om kultur, kunskap och förståelse för företagens roll i kommunen.
Alla deltagare kommer att fördjupa sig i kommunikation och bemötande och hur man jobbar med det praktiskt i kontakten med företagare. Vi kommer att ha utbildningen löpande så att även nya medarbetare får del av innehållet, säger kommunens näringslivschef Per-Ola Lindahl.