Utformning av den nya kommunreceptionen

När kommunhuset öppnar på Anton Tamms väg 1, 2026, ska en ny kommunreception finnas på plats på entréplanet. Mellan maj och september 2024 genomfördes flera olika aktiviteter för att samla in synpunkter från Väsbyborna om hur kommunens nya reception ska utformas.

Väsbyborna har fått tycka till via fysiska och digitala enkäter och på olika möten. Nu är insamlingen av synpunkter avslutad och vi vill tacka alla som lämnat in förslag och idéer till oss. Den här undersökningen är en av flera delar som kommer användas när vi utformar den nya receptionen.

Över 100 personer i olika åldrar har lämnat in förslag. Stort tack för ert deltagande!

Metod för insamling av synpunkter

För att ge så många som möjligt chansen att delta har vi använt oss av olika metoder. Vi har varit på plats vid tre olika publika evenemang i Väsby och pratat med Väsbybor och övriga besökare. Pappersenkäter och QR-koder till digital enkät har funnits på olika platser exempelvis i Messingen, kommunhuset och Sigma Centrum.

Vi har spridit information om de olika möjligheterna att delta via sociala medier, kommunens webbplats, Mitt i Upplands Väsby och genom nyhetsbrev riktat till näringslivet.

Vi har deltagit på möten med funktionsrättsrådet och seniorföreningar. De har tagit del av material och spridit det i sina respektive föreningar och organisationer. Även kommunens digitala hemguide har fått tillgång till både pappersenkäter och QR-koder för att sprida informationen vidare vid mötet med Väsbyborna.

Underlaget används för att ta fram en skiss

De synpunkter vi fått in genom dialogen kommer tillsammans med behov från kommunens verksamheter användas för att utforma kommunreceptionen och besöksytor. Vi kommer ta fram en färdig skiss över hur receptionen kommer se ut. I början av 2025 kommer du kunna se skissen.

Resultat av enkäten

Vi har sammanställt resultatet av enkäten. De förslag som har varit återkommande har slagits samman. Sammanställningen är uppdelad i olika underrubriker kopplade till de huvudområden som var med i enkäten; välkomnande, trygg och tillgänglig. Vi frågade även efter vilken service och hjälp man söker via kommunreceptionen idag och vissa demografiska frågor. Det finns god kännedom om vilka ärenden och service som kommunens kontaktcenter, Väsby Direkt, hjälper Väsbyborna med.

I sammanställningen har vi valt att göra ett urval av insamlad information och redovisar åldersfördelning på deltagarna och inkomna förslag kopplat till utformningen av den nya kommunreceptionen.

Flest svar kommer från personer 41–50 år, därefter kommer 51–60 år och på delad tredjeplats 0-18, 31–40 och 71–80 år.

Service och personal

  • Personal som möter upp redan vid entrén.
  • Värdar på plats.
  • Personlig service och mer personal på plats.
  • Trevlig och kunnig personal.
  • Flerspråkig personal.
  • Personligt stöd vid olika ansökningar.
  • Information inom olika specialistområden, gärna möjlighet till dropin.
  • Digitalt stöd i enklare frågor.
  • Generösa telefontider.

Inredning och design

  • Lugna färger. Exempelvis grått, ljusblått, grönt, beige, brunt och gult.
  • Vitt, rent och fräscht.
  • Harmoniska färger.
  • Naturfärger.
  • Roliga motiv på väggarna.
  • Ljus inredning.
  • Blommor utan doft.
  • Gröna stora växter.
  • Utgå från känslan i en hotellreception.
  • Mattor.
  • Bra, varm och naturlig belysning.
  • Trämaterial.
  • Textilier med behagliga färger.
  • Bra väntrumsyta.
  • Lugn bakgrundsmusik.
  • Anpassad design för alla målgrupper.
  • Tavlor, med exempelvis naturmotiv.
  • Akvarium.
  • Skulpturer.
  • Behaglig akustik.

Möbler och sittplatser

  • Mjukt svängd receptionsdisk.
  • Bekväma soffor.
  • Höj- och sänkbara bord.
  • Stolar med dynor i olika höjd.
  • Bra möblering vid datorer och skrivare.
  • Sittplatser, både i grupp och enskilt.
  • Barnhörna, gärna avskärmad med genomskinlig glasbetong.
  • Bra och sköna möbler till rimlig kostnad.
  • Gärna återbruk och information om var möbler och material kommer från.
  • Avskärmningar i lokalen vid samtal och ärenden.
  • Avskärmning vid lånedatorer och skrivare.
  • Lokal med bra överblick.
  • Stolar, både med och utan armstöd.
  • Möta behovet av sittplatser i grupp eller enskilt.

Övrigt

  • Godisskål.
  • Snacksmaskin.
  • Kafé.
  • I kaféet ska man se informationen om könummer.
  • Kaffeautomat.
  • Vattenmaskin, vanligt och bubbel.
  • Tillgång till toaletter.
  • Personlig service.
  • Massagestol.
  • Tillgång till olika tidskrifter.

  • Väktare eller ordningsvakter på plats.
  • Namnskyltar på all personal.
  • Avskilda bås.
  • Smidig entré för både medarbetare och besökare.
  • Stor säkerhet i besöksrum.
  • Kameraövervakning.
  • Möjlighet att larma vid inpassering.
  • Avskärmning för sekretessärenden och besök.
  • Inpassering med möjlighet att skanna av specifika och farliga föremål.
  • Stor och öppen yta, inga dolda ytor.
  • Bra avskärmning vid datorer och skrivare.
  • Bra och säkra mötesrum.

Tekniska och praktiska tjänster

  • Tydlig skyltning om ärenden och hantering.
  • Tillgång till WiFi.
  • Möjlighet att ladda telefon.
  • Säkerställa stabil internetuppkoppling.
  • Datorer och skrivare med möjlighet till betalning på olika sätt.
  • Höj- och sänkbar receptionsdisk.
  • Bra belysning.
  • Digitalt stöd via interaktiva skärmar.
  • Information inom olika specialistområden, gärna möjlighet till dropin.
  • Möjlighet att använda AI för hjälp på olika språk.
  • AI och digitala verktyg för enklare support o vägledning.
  • Stöd vid olika ansökningar.
  • Enkelt kunna hämta olika blanketter.
  • Erbjuda teknisk support.
  • Generösa telefontider.
  • Möjlighet för föreningar att använda mötesytorna.
  • Lånedator och skrivare – möjlighet att betala med kort.
  • Snabb återkoppling på ärenden och felanmälningar.
  • Möjlighet att göra felanmälan via digital skärm i receptionen.
  • Kölappar eller digitalt kösystem.
  • Kunna boka möten på plats.
  • Skapa enhetlig inloggning för kommunens samtliga e-tjänster.
  • Kunna hämta avfallspåsar även i matbutikerna i Väsby Centrum.

Entré och ingångar

  • Bra placering och lätt att komma till.
  • Ramp för rullstolar.
  • Dörrar med automatisk öppning.
  • Ska vara enkelt att ta sig till receptionen.
  • Parkering för rörelsehindrade nära entrén.
  • Parkering för besökare.
  • Busshållplats nära entrén.

Specifika anpassningar

  • Bra och tydliga kontraster med dörrar och skyltar.
  • Vid kölappar behöver hänsyn för synskadade tas.
  • Tillgång till handikapptoalett.
  • Breda gångar.
  • Synstöd i golvet och information med blindskrift.
  • Stöd och tydlig information för hörselskadade.
  • Tillgänglig för personer med olika funktionshinder.

  • Mötas av en välkommenskylt.
  • Ställ med olika informationsbroschyrer.
  • Tydlig och bra presentation om kommunens olika verksamheter.
  • Göra evenemang för olika målgrupper mer synliga.
  • En TV-skärm som visar vad som är aktuellt i Väsby – synlig även utanför kontorstid.
  • Information om föreningar och församlingar, konserter och aktiviteter.
  • Interaktiva informationsskärmar.
  • Bra och tydliga kartor över Upplands Väsby i lokalen.
  • Information på olika språk.
  • Tydlig och bra skyltning i lokalen.
  • Utveckla Väsby-appen.

Fakta om det nya kommunhuset

Väsbyhem är kommunens bostadsbolag. De äger fastigheterna på Anton Tamms väg 1 och 3 samt på Optimusvägen 12. Det nya kommunhuset kommer vara på Anton Tamms väg 1. Vid behov kan även delar av Optimusfabriken på Optimusvägen 12 användas för kommunens verksamheter.

Genom att samla all kommunens service på en och samma plats blir det smidigare och enklare för dig att få hjälp, oavsett vilket ärende du har till kommunen. Det gemensamma kommunhuset kommer ligga nära stationsområdet som på sikt ska utvecklas med bostäder, förskola och annan service. Planen är att det nya kommunhuset ska vara klart 2026.

De verksamheter som finns idag på Anton Tamms väg 3 blir kvar med Väsbyhem som ny fastighetsägare. Alltså ingen förändring för de privata företagen eller för kommunens verksamheter som sitter i den fastigheten.

Senast uppdaterad: 21 oktober 2024