Samverkan skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF)

Ibland är det många som är oroliga för ett barn eller en ungdom. Det kan då finnas behov av att olika funktioner inom kommunen och polisen tillsammans kan prata om vad som kan göras i förebyggande syfte. Med en samsyn kan vi i ett tidigt skede erbjuda bättre stöd och hjälp. När det samarbetet sker i brottsförebyggande syfte kallar vi det SSPF.

Så går det till

Det är personal från skola, socialtjänst, polis eller fritid som tar initiativ till ett så kallat SSPF-möte. Kontakt tas då med vårdnadshavare som behöver skriva under en samtyckesblankett som gör det möjligt att kunna utbyta information.

När samtycket är påskrivet bjuder en koordinator in resurser från skola, socialtjänst, polis och fritid till ett möte för att diskutera vad som kan göras och av vem. Vårdnadshavarna informeras och i nästa steg skrivs en gemensam åtagandeplan. Vid behov följs åtagandeplanen upp.

Vem kan vara aktuell?

Barn och ungdomar i riskzon för kriminalitet och normbrytande beteende.

Till exempel:

• Barn/unga som vistas i riskmiljöer där det kan finnas kriminalitet eller droger
  • Barn/unga som har ett kriminellt beteende eller missbruk

Vill du veta mer om SSPF?

Har du frågor och funderingar är du välkommen att kontakt SSPF-koordinator Maria Bergens på telefon 08-590 97733 eller mejl maria.bergens@upplandsvasby.se.

Senast uppdaterad: 16 augusti 2024